Dezvoltarea emotionala si dezvoltarea sociala a copilului sunt aspecte esentiale in evolutia sa.

Dezvoltarea sociala consta in achizitionarea abilitatilor de relationare cu alte persoane (adulti si copii). Relatiile cu adultii se refera la capacitatea copilului de a manifesta incredere si a interactiona usor cu acestia, de a le recunoaste diferitele roluri si a-i percepe ca persoane care ii orienteaza, sprijina in ceea ce fac, gandesc, simt. Prin interactiuni cu alti copii, se exerseaza capacitatea de a mentine relatii de prietenie, de a cere si a oferi ajutor altui copil, de a apartine unui grup.

Dezvoltarea emotionala vizeaza in special formarea conceptului de sine a copilului prin modul in care se percepe ca fiinta unica, reactioneaza, recepteaza, interpreteaza reactiile, trairile emotionale ale celorlalti in interactiunile pe care le stabileste cu acestia. Deasemenea, dezvoltarea emotionala vizeaza dezvoltarea capacitatii de autoreglare a propriilor trairi emotionale, precum si capacitatile copilului de a recunoaste, exprima si intelege trairile emotionale atat ale sale cat si ale celorlalti si de a le raspunde adecvat.

In continuare va voi oferi cateva exemple de strategii si activitati care faciliteaza dezvoltarea  copilului. Acestea indica ceea ce facem impreuna cu copiii, nu ceea ce facem cu copiii.

  • Facilitati interactiunile cu adultii in diverse contexte sociale si incurajati comunicarea cu acestia si participarea la actiuni (de exemplu sa ceara informatii, sa raspunda la intrebari).Discutati despre ce inseamna san u vorbesti in acelasi timp cu ceilalti, sa iti astepti randul, sa ai un ton potrivit. In gradinita sau familie, jucati-va de-a cumparatorul si vanzatorul, medicul si pacientul.
  • Manifestati respect si incredere fata de copil, discutati despre relatiile cu ceilalti, despre activitatile zilnice si evenimente semnificative pe care le-a trait.
  • Oferiti un model adecvat de comunicare evitand intreruperea copilului atunci cand acesta vorbeste.
  • Oferiti sugestii copilului pentru a se descurca singur/a atunci cand cere ajutorul si incurajati-i sa rezolve problema.
  • Cand un copil face o greseala, discutati cu el/ea despre ce a invatat din asta.
  • Numiti in mod regulat comportamentele positive de intrajutorare astfel incat copiii sa fie motivate sa le repete sip e viitor sa le identifice singuri.
  • Incurajati copilul sa-si exprime parerea, sa identifice mai multe variante de rezolvare a unei situatii.
  • Oferiti copilului posibilitatea de a se familiariza cu o persoana din perspectiva mai multor roluri, in diverse contexte sociale. Realizati vizite la diferite institutii pentru a se familiarize cu diverse profesii (vizita la biblioteca, la spital, la coafor, la Politie, la o fabrica etc.) unde lucreaza parintii si nu numai.
  • Comunicati cu claritate regulile si comportamentele asteptate, argumentand.
  • Incurajati autoevaluarea copilului sin u faceti comparatii cu alti copii; copiii devin critici cu ei insisi in caz de esec.
  • Dati deopotriva fetelor si baietilor posibilitatea de a-si exersa controlul furiei (s-a constatat ca mamele si tatii accepta mai bine exprimarea furiei la baieti decat la fete). Invatati-i pe baieti sa acorde mai mare atentie suferintei celorlalti si atat mamele, cat si tatii sa vorbeasca cu baietii despre emotii pozitive si despre tristete.
  • Discutati cu copiii despre muzica si emotii.
  • Implicate copiii in diferite activitati artistice( picture, colorat) si intrebati-i ce fac si cum anume se simt. Ascultati-i cu atentie si oferiti-le sprijin spunand “inteleg” sau “si apoi”.
  • Incurajati copiii, oferind intariri pozitive ori de cate ori acestia au facut fata unei situatii frustrante, precizandu-le exact ceea ce au facut, in acest fel veti promova realizarea a cat mai multe comportamente pozitive de catre copii.

 

 

March 15th, 2011 at 9:16 pm

Comments are closed.